Gemensamt uttalande från Alliansen i Salem

SANNA FAKTA OM RÖNNINGE CENTRUM

Alla partier i Salems kommun tycker att det är bra att det byggs fler bostäder i kommunen. Alla utom ett. I brist på politiska argument far nu Rönningepartiet (Röp) med osanning. Låt oss bena ut hur det ligger till:

1. Alliansens förslag till utbyggnad av bostäder grundar sig på medborgardialoger som visar att Salemsborna önskar fler bostäder och utveckling av såväl Rönninge som Salems centrum. Det har varit en öppen process för både medborgare och politiker. Förslagen har alltså inte tagits fram i lönndom.

2. Röp menar att ”en okänd uppgörelse träffats” och syftar på ett förslag till tilläggsavtal om Rönninge centrum som ska beslutas i kommunfullmäktige nu på torsdag 14 december. Tilläggsförslaget beslutades i kommunstyrelsen ( där Röp sitter med) den 27 november då alla partier, utom ett (Röp), röstade ja till förslaget. Tilläggsavtalet innebär att Småa kan komma igång med att bygga Torghuset i Rönninge och det blir fler attraktiva smålägenheter istället för få men stora lägenheter. Det är viktigt att Rönninge centrums utveckling nu får fart som planerat och inte förblir en stor och ofärdig byggarbetsplats.

3. Röp påstår att det kommer att bli större och högre hus i Rönninge centrum. Det är inte sant. Det kommer att bli fler, men mindre lägenheter, på samma yta och med samma storlek på byggnad som beslutades i detaljplanen 2015. Inte heller blir det någon annan färg än den som beslutats. Det blir ett p-däck framför Coop. De boende kommer att erbjudas en bilpool för att minska parkeringsbehovet.

Rönningepartiet sänker debattnivån under det acceptabla. Vi mörkar inte förslag och fattar inte hemliga beslut utanför de demokratiska processerna. Däremot är vi glada att fler salemsbor snart kan få bo både vackert och centralt.

Lennart Kalderén, M, 070-623 29 00

Mia Franzén, L, 070-252 99 36